Reclame & Publieke omroep

Zeldzaam vals is het beeld dat wordt opgeroepen in die twist tussen de staatssecretaris van Cultuur en de Tweede Kamer. Zij wil meer reclame, de parlementariërs geen. Maar volgens mij verdienen de publieke omroepen al lang aan reclame voor anderen buiten de blokken met commercials om. En zal dat zelfs bij het afschaffen van de STER zo blijven.

Kijk maar eens bij het Commissariaat voor de Media, en zie dat die dit jaar al drie keer de omroepen gewaarschuwd heeft dat ze aan sluikreclame doen. Jammer genoeg heeft het Commissariaat nooit kunnen aantonen waarom organisaties als het Wereld Natuurfonds, of Natuurmonumenten en anderen toch zulke innige verhoudingen hebben met sommige omroepen.

Die vreselijke boekenquiz maandag kwam toch tot stand in samenwerking met NRC Handelsblad? En het zou mij verbazen als niet ook de CPNB een bijdrage had geleverd. Ergens.

De mogelijkheden om reclame te maken in de programma’s zelf uitbreiden in de Mediawet, is alleen maar het legaal maken van een toestand die al decennia bestaat, lijkt mij.


[x]#1711 fan donderdag 16 maart 2006 @ 22:11:52


© eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden