Overwegingen | 1004

2. August [1914]. Deutschland hat Rußland den Krieg erklärt. — Nachmittag Schwimmschule.

Dezer dagen moet ik vaak denken aan wat Franz Kafka in zijn dagboek aantekende op de dag dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak;
Niet omdat ik me met Franz Kafka wil vergelijken. Meer om het idee dat er dezer dagen iets kan gebeuren dat een kettingreactie oplevert met grote gevolgen. En achteraf zal dat dan net de dag zijn dat ik op eamelje.net iets zeer onnozels heb geschreven;
Kansen genoeg, deze week;

Nu ja, tot het nieuws doorkwam, laat op de vrijdagmiddag, dat het Nederlandse deel van Fortis en de bank ABN Amro volledig genationaliseerd worden, leek het kabinet Balkenende wel erg passief bij alle ontwikkelingen;
Eerder was het grootste nieuws dat een minister wil dat politieagenten hun haar knippen en hun oorbellen uitdoen;

Tussendoor is wel de geschiedeniscanon opgenomen in de kerndoelen voor de basisscholen en voortgezet onderwijs;
U kunt mijn mening over deze canon kennen;
Maar samengevat luidt die: het is niet meer dan Trots Op Nederland, maar dan in het klaslokaal;

Niet opgenomen in éen van de vijftig vensters van de geschiedeniscanon, maar wel nuttige kennis over de recente geschiedenis: Zodra politici zich tegen het onderwijs aanbemoeien, daalt de algemene kwaliteit daarvan;
Dat is een wet;
Maar om éen of andere reden kunnen ze het niet laten zich er tegenaan te bemoeien — en zelfs de inhoud van een schoolvak te bepalen;

Elders schreef ik:

Die Nederlandse geschiedeniscanon, van de commissie Van Oostrom, is opgesteld met een ander doel. Die is een reactie op tal van buitenlandse ontwikkelingen, en op stevige binnenlandse problemen. In de grote steden staan namelijk nogal wat scholen waar alleen nog kinderen van buitenlandse komaf les krijgen. Nederlanders zijn dat, voor wie Nederland te lang een vreemd land blijft.

Ik zal niet ontkennen dat er zo’n integratieprobleem is. Maar ik vraag me wel af óf er teruggevallen moet worden op de primitiefste clichés over het Vaderland om kinderen wat begrip over Nederland mee te geven. Diezelfde commissie Van Oostrom ziet namelijk heel goed dat de meeste leraren de culturele bagage niet hebben om geschiedenis anders dan in clichés te behandelen.


[x]#4329 fan zaterdag 4 oktober 2008 @ 00:13:58

besibbe op eamelje.net [de nijste 10, maksimaal]:

  • Citaat van de dag | 112811/2016
  • Citaat van de dag | 042404/2016
  • Citaat van de dag | 041404/2016
  • Citaat van de dag | 021702/2015
  • Citaat van de dag | 100210/2014
  • Citaat van de dag | 050805/2013
  • Citaat van de dag | 042104/2013
  • Citaat van de dag | 032103/2013
  • Quote of the Day | 032003/2013
  • Bonus  week 0903/2013

  • © eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden

    2 kommentaren

    Gelkinghe  op 4 oktober 2008 @ 13:59:09

    Mijn overbuurman, een verder zeer geïntegreerde jonge cardioloog, kocht onlangs een huis van een half mijloen euro in Appingedam. De vorige eigenaar van dit huis vertelde hem, dat Seyss Inquart nog enkele dagen in dat huis gelogeerd had. Tot de stomme verbazing van deze verkoper vroeg mijn overbuurman hem wie Seyss Inquart was. Thuisgekomen ging hij natuurlijk op de naam googelen, maar toen was het leed al geschied.

    Nadat mijn overbuurman me gisteravond dit verhaal vertelde, onder bijvoeging dat hij zich de tenen uit schaamde, kreeg ik toch wel wat meer waardering voor de algemene canonitis dezer dagen. Elk beetje informatie is meegenomen, waar het gaat om het aankweken van historisch besef.

    eamelje.net  op 4 oktober 2008 @ 14:32:08

    Er zitten twee kanten aan — net als met de crisis van de financiële markten op het moment. Opeens blijkt nu dat economie voor de mensen in het Westen vooral een spel is van elkaar bezighouden; dus wordt het als een ramp gevoeld dat er geen krediet is om te kunnen blijven spelen. Dus ook al is het idee van eeuwige groei gebaseerd op lucht, pomp toch maar weer geld in die zo corrupte financiële wereld, anders komt helemaal alles tot stilstand.

    Dus ja, ik zie ook zeker de voordelen van al die aandacht ineens voor de geschiedeniscanon. Uitgevers roeren zich flink, en het commissiecircuit kwam op stoom. Er wordt weer eens stevig gedebatteerd over wat scholieren horen te weten. Alleen is de invoering van die canon gebaseerd op een gegeven dat nergens genoemd wordt, en worden van leraren en onderwijzers weer eens mirakels verwacht waar ze niet toe in staat zijn.

    In beide gevallen wordt beweging gegenereerd met valse aannames. En dat kun je negeren. Dat kun je ook niet.