Rondje iii
Te fietsen | week 29

Fiets ik naar Groningen, dan is daar eigenlijk geen vaste route voor. Vele wegen lopen er redelijk parallel aan de snelweg A7. En het maakt betrekkelijk weinig uit welke ik daarvan neem. Het verschil in de afgelegde afstand bedraagt in Stad uiteindelijk hoogstens een kilometer.
Wel fiets ik op de terugreis altijd aan de andere kant van de A7, zodra dit kan. Heen en weer over hetzelfde pad voelt armoedig.
De wekelijkse tocht naar Leeuwarden biedt aanzienlijk minder ruimte voor improvisatie, om het brede kanaal dat Friesland in tweeën splitst. Dat water is enkel te passeren via een brug hier en daar — de pontjes die er zijn, varen alleen ’s zomers voor de toeristen — en zelfs de dichtstbijzijnde bruggen dwingen al tot een omweg.
Daarom is het rondje boekenhalen altijd zeker 65 kilometer, in plaats van goed 50.
Komt daar bij dat men al een tijd bezig is met de aanleg van de Centrale As, een snelweg van Nijegaasterhoek naar Dokkum. En dat ook deze bouwwerkzaamheden de mogelijkheden om een eigen fietsroute te kiezen nogal beperken.
Al jaren nu moet de fietser die de brug bij Burgum benut bijvoorbeeld ook over het erf van het stinkfabriek in Sumar; alwaar er kadavers worden verwerkt.
Dus is er iets voor te zeggen om altijd via Burgum naar Sumar te rijden. En zo te profiteren van de afdaling die de brug biedt, en met een vaartje het stinkfabriek en alles wat daar bij hoort te passeren.
En toch werkt het niet zo. Ik ga bijna altijd op de heenreis over Burgum, en terug via Fonejacht. Omdat de wind meestal uit het westen komt, en ik daar meer van lijk te profiteren op de lange stukken open weg die via Wergea en Warten voeren.
[ wordt vervolgd ]
[x]#11932 fan donderdag 16 juli 2015 @ 11:45:25