Overwegingen | 0215

Ajax – Feyenoord vandaag. Er bestaan dus voetbalwedstrijden waarvan de beste uitkomst zou zijn dat beide teams verloren;

Een Amerikaanse universiteitsdocente poneerde wat ideeën in een boek over hoe plagiaat van studenten aan te pakken is;
Waarvan de simpelste wel is: eis dat studenten tussenstappen laten zien, in hun werk;
Maar juist door zo’n verhaal denk ik ineens dat plagiaat een groter cultureel probleem is dan wat studenten die Google misbruiken om minder werk te hoeven doen;

Als plagiaat gelijk staat aan het zonder verder nadenken overnemen van andermans ideeën – tot het letterlijk citeren zonder bronvermelding aan toe – dan is plagiaat volksziekte nummer éen;
Zwijg ik over al die journalisten die slechts kijken wat anderen aan nieuws brengen;
Denk alleen maar nu aan al die bankiers, die blind elkaars bedrijfsmodellen kopieerden, tot hun banken hoogstens nog 3 à 4% eigen kapitaal hadden, en die niet meer te konden voldoen aan hun kortlopende verplichtingen;

Zelfstandig nadenken is het moeilijkste dat er is;
Blind kopiëren neemt dat probleem onmiddellijk weg;

Twee tot nadenken stemmende verhalen over de monopolies die Google stilletjes aan het vormen is;
Robert Darnton is vooral positief over Google’s initiatief alle boeken in de Amerikaanse universiteitsbibliotheken te scannen – al ziet ook hij wel wat problemen;
Peter Osnos ziet Google de journalistiek redden, als het bedrijf tenminste een manier vindt om geld te verdienen aan nieuws;

Ondertussen leert de zaak rond het Hilversumse bedrijf Advance — dat fijn zo maar profielen opstelt van internetgebruikers die testjes hebben gedaan om hun gezondheid te meten — ook dat prudentie online meer dan ooit gewenst is;


[x]#5508 fan zondag 15 februari 2009 @ 12:25:38


© eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden

3 kommentaren

mies  op 16 februari 2009 @ 09:53:32

Het eerste waar ik aan moest denken was Girard en zijn mimetic desire. Mijn kennis daarvan heeft de diepgang van een Wikipedia-artikel, maar de gedachte dat we zelfs onze verlangens kopiëren, sprak me aan. Maar dat kan een persoonlijk obsessie zijn.

Meer algemeen: Is kopieergedrag, of zo u wilt imiteergedrag, niet tevens de strategie waarmee zowat elke vorm van vooruitgang is gevoed? Nog even afgezien van de wat merkwaardige implicatie van uw stuk dat zelfstandig nadenken kopieergedrag uitsluit.

Wel fijn, even zo’n irritatie uwerzijds op de maandagochtend.

eamelje.net  op 16 februari 2009 @ 10:43:51

Om het probleem van een andere kant te benaderen: er zal ongetwijfeld iets bij Elias of Goudsblom staan, over hoe wij massaal gekopieerd gedrag cultuur zijn gaan noemen. En het beklemmende van elke cultuur is inderdaad dat wij daar doorgaans zo zeer onderdeel van zijn, dat ons vele aspecten ontgaan — wat tegelijk de beperkingen van het zelfstandig nadenken als redmiddel aangeeft. Men kan niet nadenken over waar men geen weet van heeft.

Met wat precies de vooruitgang bepaalt, ligt het ingewikkelder. Behalve dan dat acceptatie van nieuwe technologieën — in de breedste zin des woords — want daar komt vooruitgang meestal op neer — breed gedragen moet worden, en dus kopieergedrag impliceert.

Maar enfin, eamelje.net is een publiek kladblok. Niet al mijn gedachten zijn het waard om genoteerd te worden. Wat niet wegneemt dat hier misschien toch ook een kiem voor iets beters is gegroeid. Dank.

Branko Collin  op 16 februari 2009 @ 18:04:06

Het zelfstandig denken gaat over kopieerstrategieën, lijkt me. Maar plagiaat is dus het weglaten van bronvermelding. Vermeld je de bron, dan bevind je je opeens in de academie en behoor je tot het hoogste van het hoogste.

In Nijmegen was er een professor (hij zit er vast nog) die elk jaar een nieuw boek uitbracht. Dat was steevast door zijn studenten geschreven, en steevast hielden die hun mond. Maar iedereen wist ervan.

Hoogleraren en docenten hebben blijkbaar kopieerstrategieën die het makkelijker maken om hoogleraar en docent te worden (en te blijven), en verlangen dat hun studenten dezelfde strategieën leren hanteren. Het “plagiaatprobleem” in een notendop.

En het “plagiaatprobleem” past ook heel lekker in de voortkabbelende narrative over “die studentjes” die van “onze belastingcenten” “de hele dag in de kroeg hangen”, dus is er weinig incentive om eens te kijken of er wel echt een probleem is, en wat dat probleem dan is.

Donna Wentworth heeft eens een mooi stukje over plagiaat geschreven.