Stuurpen
illustratie van week 12

Fietsen hebben tegenwoordig gauw eens een Ahead-stuurpen. Die zijn groot, en fors, maar stevig. Grootste nadeel is dat de sturen in dit systeem moeilijk hoger of lager zijn te zetten. En als dit gebeurt je met vulringen moet werken.

Ik stam uit een ander tijdperk, denk ik soms, van toen de stuurpennen nog smal waren, en wel in hoogte te verstellen waren omdat die zich met een wig klemzetten in het omhoog priemende deel van de vork. Een beetje stuurpen had bovendien een hoek, omlaag, waardoor ze iets extra’s elegants krijgen; eenmaal uit hun normale omgeving geïsoleerd. De Japanse firma Nitto maakt nog altijd prachtig gevormde ‘stems’, die zo mooi en zo prijzig zijn dat ze iets van sculpturen hebben.

Maar de stuurpen van het klassieke type, die ik dit weekend redde uit een oude fiets die in de weg stond, is lelijk. Het ding is gelast, en dus van staal. En die lassen zijn niet bijzonder mooi afgewerkt. Bovendien is het ene deel van de stuurpen dikker dan het andere.

Alleen was me al dat nooit eerder opgevallen, terwijl die stuurpen toch jaren onder handbereik was.

Kijken is een les die je nooit geleerd krijgt.


[x]#9966 fan zondag 25 maart 2012 @ 22:11:33

besibbe op eamelje.net [de nijste 10, maksimaal]:

  • Powerlink  illustratie van week 2105/2012
  • Werkloos  illustratie van week 2005/2012
  • Klap  illustratie van week 1604/2012
  • Hic sunt leones  illustratie van week 1504/2012
  • Flodderschijfke  illustratie van week 1404/2012
  • Kettingvraag  illustratie van week 1304/2012
  • DSC-P1  illustratie van week 1103/2012
  • Lenen lenen ii  illustratie van week 1003/2012
  • Lenen lenen  illustratie van week 1003/2012
  • … over alle wegen  illustratie van week 903/2012

  • © eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden

    2 kommentaren

    Puck  op 2 april 2012 @ 00:40:54

    Hm. Ik probeer de verschillende stuurpennen, zoals u ze beschrijft, voor me te zien, maar het lukt niet; zelfs niet met behulp van Google. Of misschien: _juist_ niet – aangezien je in een soort stuurpennen-oerwoud belandt, als je image-googlet.
    Doe mij eens een plaatje, van zowel oud als nieuw…?

    eamelje.net  op 2 april 2012 @ 12:35:58

    De voorvork van een fiets bestaat uit drie buizen. Het voorwiel zit tussen twee van die buizen geklemd — de eigenlijke vork. De derde buis priemt omhoog, en zit onzichtbaar in de balhoofdbuis van het fietsframe.

    Vroeger werd de stuurpen vastgezet ín die omhoogpriemende holle buis van de voorvork. Dat driehoekige ding onderaan de stuurpen op de foto is een wig, die wordt aangedraaid.

    Uit het mountainbiken is de gewoonte gekomen om het verticale gedeelte van de stuurpen maar helemaal weg te laten, en gewoon een klem óm de omhoogpriemende buis van de voorvork te plaatsen — het stevige Ahead-systeem.

    Alleen is het bij fietsen met een Ahead-systeem vaak zo dat de omhoogpriemende buis van de voorvork op maat is afgezaagd, en die maat niet de favoriete maat van de fietser hoeft te zijn, zodat het stuur ineens te laag staat. Daarop volgen problemen om dit weer in orde te krijgen.