Sneeuwverwachting
week 5

Het Openbaar vervoer in Nederland kent er een paar zekerheden. En zo’n zekerheid, die ook wet mag heten, is dat alles in korte tijd compleet vastloopt bij de eerste de beste sneeuwbui van het jaar. Wissels bevriezen dan ineens, seinen vallen uit, treinen staan plotseling onderweg stil.
Op de grote stations verzamelen zich dan al gauw duizenden reizigers die vermoeden geen kant uit te kunnen, en slechts hopen op een uitweg tegen beter weten in. Maar treinen rijden er al snel niet meer. Of amper.
En ondertussen werkt de informatievoorziening aan deze reizigers niet — wat nog wel de grootste belediging is in deze eeuw van digitale communicatiemogelijkheden.
In 2005 kende ik deze wet al, maar meende ik nog beter te weten. Bovendien reed toen het openbaar vervoer in de noordelijke provincies die dag eind november gewoon door, omdat daar geen sneeuw viel. Elders werden gestrande reizigers voor de nacht opgevangen in jaarbeurzen en andere hallen.
Sindsdien weet ik dus beter. Als de weersvoorspelling voor het eerst in lange tijd sneeuw aankondigt, zeg ik alle eventuele afspraken elders af. En reis ik niet. Om te voorkomen in een mêlee terecht te gekomen van waaruit het vrijwel niet ontsnappen is.
Maar als ik dit weet, en ik niet eens een heel geroutineerde treinreiziger ben. Waarom hebben al die duizenden gestrand op de stations dat dan niet door?
Ja, de Nederlandse Spoorwegen beloven elke rampspoed weer het een volgende keer beter te doen. Maar elk jaar is er weer een eerste dag met sneeuw, en elk jaar komt dus met dezelfde taferelen. Om een paar dagen later zonder problemen te rijden. Ze kunnen het ook wel, alleen niet hup meteen.
[x]#9772 fan zondag 5 februari 2012 @ 19:19:24