Te fietsen | week 51
koufront

Fietsen vergt meer inspanning als het koud is. Aanzienlijk meer inspanning soms. En daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. De voornaamste lijkt me dat koude lucht stroperiger is dan warme, waardoor je er moeilijker doorheen fietst.
Bovendien heeft de fietser in de kou meer kleding aan, wat nog eens extra bijdraagt aan de toegenomen luchtweerstand.
Daardoor kost fietsen in de winter meer energie, en moet er onderweg paradoxaal genoeg misschien wel meer gedronken en gegeten worden dan in de zomer.
Want ook het lijf moet op temperatuur blijven in de kou, en dat alleen al vreet.
Maar dat ik de afgelopen twee weken aanzienlijk minder reed dan anders had een andere reden. De wegen waren me te vies.
Het winterde namelijk wat. Alleen net niet helemaal echt. Doordat de temperatuur rond het vriespunt bleef schommelen smolt de sneeuw die viel overdag zo’n beetje weg. Waarop ’s avonds het dooiwater en de sneeuwrestanten bevroren.
Verraderlijker condities om te fietsen zijn er waarschijnlijk niet. Zeker niet in het donker – en het is veel donker in deze tijd van het jaar, met zijn amper zeven uur en veertig minuten daglicht. Het wegdek kan glimmen omdat het nat is, of omdat er ijs ligt. En dat verschil maakt nogal uit.
Dus dacht ik met grote gretigheid te kunnen fietsen toen de wegen weer schoon waren zaterdag, en het eindelijk droog leek te blijven. Om vervolgens al na een uur als een oude man rond te rijden vanwege de harde wind – en ondanks alle extra voedsel en water mee.
15% à 30% meer energie kan het kosten in de winter om dezelfde snelheid te halen als ’s zomers, volgens deze website. Denk daar niet over na, en alles forceert.
[x]#10579 fan maandag 17 december 2012 @ 09:46:23