Spanninga
Te fietsen | week 39

Jaren geleden alweer kocht ik een koplamp van Philips, de SafeRide 60, om deze aan te sluiten op een naafdynamo. Ruim € 50 kostte die, wat als een grote investering voelde — zelfs al was € 90 de normale winkelprijs. En nooit heb ik meer reacties gehad onderweg op een fiets of fietsonderdeel dan op zoiets als simpels als die lamp.
Vaak dachten mensen zelfs dat er een auto aan kwam rijden. Een auto waarvan de andere koplamp wel kapot zou zijn.
Philips had de lamp oorspronkelijk ook ontworpen voor het gebruik op lichte motorfietsen.
Goed aan die SafeRide is dat de lamp met twee LED’s werkt, en een slimme lens, waardoor er zowel dichtbij veel licht is, zelfs bij het indraaien van een bocht, als ook verkeersborden einden in de verte al prettig hel reflecteren.
Voldeed het ding zelfs aan de elementaire eis om tegenliggers niet te verblinden, als ik dat niet wilde.
Helaas alleen was het maken van fietsverlichting voor Philips een oninteressante bijzaak. Fabricage van de koplampen en achterlichten werd al na enkele jaren gestaakt. En goed, dan maakt concurrent Busch & Müller ook leuk licht. Alleen gebruiken die altijd slechts éen LED in hun lampen, en vond ik het lichtbeeld van de Philips daardoor toch fijner; want aanzienlijk gelijkmatiger.
Maar juicht, de firma Spanninga maakte vorig jaar al bekend de Philips technologie te hebben opgekocht. En op het moment zijn de lampen die dit opleverde zelfs al in de aanbieding te koop. Dus kocht ik de Spanninga Axendo 60 XDAS, voor € 33,10. Om daarmee, zo bleek inmiddels, een net zo goede zo niet betere lamp te krijgen dan de Philips SafeRide is. Want op deze Spanninga zit ook nog een daglichtstand.
Enige nadeel tot nu toe ontdekt: het standlicht houdt het niet de beloofde vier minuten vol.
[x]#13310 fan dinsdag 26 september 2017 @ 13:18:25