Fox and the Star ~ Coralie Bickford-Smith

► door: A.IJ. van den Berg

Wanneer ik het als kind precies te horen kreeg, is me ontschoten. Maar ooit werd me ingeprent dat er in ‘echte’ boeken geen plaatjes staan. En hoewel ik daar inmiddels ook zelf tal van redenen voor kan aanvoeren, voelt het toch weleens als een gemis dat zo weinig van mijn boeken met illustraties komen.

Zo zien ze er allemaal vergelijkbaar uit. Bijna-witte pagina’s hebben ze, met bijna-zwarte kriebeltjes daarop.

De waarde is daardoor niet direct zichtbaar. Om de waarde te kunnen beoordelen, moeten eerst die tekentjes gedecodeerd worden naar taal.

Ik denk, mede daarom, dat nogal wat schrijvers profiteren van de moeilijkheden in dat decoderingsproces. Het kost tijd om vlot te leren lezen. Een groot deel van de bevolking lukt dat al helemaal niet. En een meerderheid van degenen die er wel in slagen, denkt vervolgens dat als een tekst onleesbaar is dat dit aan hen ligt. Onzin op schrift wordt merkwaardig slecht als onzin herkend, door velen.

De boeken in mijn bezit die wel plaatjes tonen gaan voor het merendeel over beeldende kunst. Ik heb een kast vol met titels over schilders en tekenaars, en hele rijen met tentoonstellingscatalogi. Opvallend is alleen wel dat er deze eeuw vrijwel geen uitgave meer bij kwam. Sinds Google is het namelijk aanzienlijk makkelijker geworden om plaatjes te vinden — ondanks dat de mensheid meer beelden vastlegt dan ooit. Dankzij internet is het niet meer nodig om er thuis een bibliotheek op na te houden van beeldmateriaal. Want dat lijkt toch de belangrijkste reden te zijn geweest om al die boeken over kunst te moeten hebben.

Staan er ook honderden stripboeken nog in mijn kasten, en enige tientallen prentenboeken daarbij.

Waarvan die prentenboeken vrijwel de enige boeken in mijn bezit zijn die werden gekocht omdat ik ze er zo mooi vond uitzien — zonder dat daar dan eerst die moeizame decodering voor nodig was van de tekst.

Aan verhaal heeft The Fox and the Star van Coralie Bickford-Smith bijvoorbeeld ook niet vreselijk veel te bieden. Het boek gaat over een vos, in een donker bos, die daar slechts éen vriend heeft. Een ster die nog net boven de bomen zichtbaar is.

Alleen verdwijnt deze vriend op kwade dag.

Zelfs tekentechnisch heb ik wel wat aan te merken op het werk van Coralie Bickford-Smith. Alleen gaat het ook daar niet om. Bickford-Smith is allereerst grafisch vormgever, die voor Penguin rijen aan prachtige heruitgaven heeft ontworpen. En zowel grafisch als druktechnisch is dit een heel fraai boek.

Een hebbeding.

Memento bij het gegeven dat het voor een heleboel titels betrekkelijk weinig uitmaakt of je ze van papier zou lezen of van een scherm, maar bij sommige toevallig wel. Illustratie dat uitgeverijen nog altijd plannen hebben met dat gedrukte boek.

Coralie Bickford-Smith, The Fox and the Star
z.p.
Penguin, 2015
illustraties uit het besproken boek


[x]opgenomen in het dossier: ,


© Boeklog 2005-2019. Alle rechten voorbehouden

2 commentaren

Achille van den Branden  op 7 januari 2016 @ 00:37:13

[hier dan maar, omdat het boeklogje van 29 december al verzegeld is]

Werden er in 2015 nieuwe interessante auteurs ontdekt? Mensen waarvan dan maar meteen een paar titels kort na elkaar werden gelezen?

boeklog.info  op 7 januari 2016 @ 00:49:29

2015 was zo’n jaar niet. De nieuwsgierigheid ontbrak.