Forewords and Afterwords ~ W.H. Auden

► door: A.IJ. van den Berg

Auden stierf in 1973. Deze bundel is uit datzelfde jaar, wat ineens de vraag oproept of het een postume uitgave was. Voor dit idee spreekt dat de essays, recensies en boekintroducties in het boek uit een grote spanne tijds dateren. Maar er is tegen in te brengen dat Auden zelf nog de tekstredactie heeft gedaan, en er een introductie door een ander ontbreekt; hoewel de literatuurwetenschapper Edward Mendelson de teksten heeft uitgekozen.

Wat aan de bundel verder opvalt, is de ordening chronologisch op onderwerp; en dus niet in de chronologie van publicatie. Het boek begint met teksten over de oude Grieken, en eindigt zo wat met de bespreking van het boek over migraine van de nog altijd publicerende auteur Oliver Sacks.

De breedheid, en verscheidenheid aan onderwerpen, maakt dit daarom inhoudelijk een onmogelijk te bespreken boek.

Aan Forewords and Afterwords zal wat hetzelfde kleven als aan boeklog, zonder dat ik mij hiermee op dezelfde hoogte als Auden wil plaatsen. Maar de ene keer lees ik hem om mij te informeren over een nieuw onderwerp; en dan zijn de stukken misschien wel telkens te kort. Het volgende moment komt er iets te typisch Brits aan bod dat daarmee voor mij als buitenstaander te particulier wordt. En dan is er nog een klein restje onderwerpen waarover ik toevallig ook wat weet, waardoor het me eindelijk lukt wel iets te vinden van Auden’s inzicht en kennis.

Ondertussen blijft Auden, anders dan ik, eendachtig zijn achtergrond als dichter, een vaak prachtig stilist. Dus zo me iets zal bijblijven van dit enorme mozaïek van een boek, waar ik tijden in heb gelezen, dan zullen dit vooral zinnetjes zijn, en iets van een idee over de man die deze zinnen opschreef.

Dat is overigens indrukwekkend genoeg. Op elke pagina van deze bundel staat wel iets om aan te tekenen, en over na te denken.

The basic stimulus to the intelligence is doubt, a feeling that the meaning of an experience is not self-evident. [51]

scheiding

Whatever the field under discussion, those who engage in debate must not only believe in each other’s good faith, but also in their capacity to arrive at the truth. [52]

scheiding

A craftsman knows in advance what the finished result will be, while the artist knows only what it will be when he has finished it. But it is unbecoming in an artist to talk about inspiration; that is the reader’s business. [265]

scheiding

Machines have no political opinions, but they have profound political effects. They demand a strict regimentation of time, and, by abolishing the need for manual skill, have transformed the majority of the population from workers into laborers. There are, that is to say, fewer and fewer jobs which a man can find a pride and satisfaction in doing well, more and more which have no interest in themselves and can be valued only for the money they provide. [279]

Etcetera.

W.H. Auden, Forewords and Afterwords
529 pagina’s
Faber and Faber, 1973

[x]

nauw gerelateerd op boeklog:


© Boeklog 2005-2019. Alle rechten voorbehouden

3 commentaren

Achille van den Branden  op 21 mei 2008 @ 14:27:15

Mooi boek voor een mooi jubileum. Gefeliciteerd met je duizendste verjaardag.

Al kan ik me goed voorstellen dat die getalletjes je weinig meer doen. Ik herinner me de geruisloze evolutie bij mij. Hoe een uitpuilend boekenlog langzaam veranderde in geannoteerde catalogus. Iets totaal anders dus, waarin ronde getallen niets meer te betekenen hebben.

Maar ik hoop wel de duizend te halen.

Achille van den Branden  op 21 mei 2008 @ 15:00:32

(lacht) Net of ik al uit de taart ben gekropen, en de jarige is nog niet gearriveerd.

boeklog.info  op 21 mei 2008 @ 14:40:53

Dank, maar de teller van de besproken titels staat nog op 995. Er gingen wat vakantiemeldingen voorbij, en een niet goed tellende database.

De 1000ste titel wordt hier komende maandag of dinsdag besproken, internet en data dienende.